پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229143
اساتيد دانشگاه در کشورهاي مختلف چقدر حقوق مي گيرند
تاریخ انتشار : 1396/11/15 13:36:09
نمایش : 1548
بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با اشاره به مصوبه اخير کميسيون تلفيق مجلس درخصوص عدم افزايش حقوق اساتيد گفت: در دنيا سهم قابل توجهي از حقوق به اساتيد تعلق مي گيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اخيرا در بودجه سال ۹۷موضوع تثبيت نسبي حقوق اعضاي هيات علمي و کاهش پاداش سنوات خدمت استادان نگراني هاي زيادي را در ميان دانشگاهيان و به ويژه روساي دانشگاه ها و مراکز تحقيقات علمي کشور بوجود آورده است.

وي افزود: روساي دانشگاه هاي برتر و وزير علوم طي مکاتبات و مصاحبه‌هاي خبري نگراني خود را از اين موضوع اعلام کرده اند.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام تاکيد کرد: در روزهاي اخير نيز گزارش شده که تعدادي از استادان دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي از اينکه براي پاداش سنوات خدمت در بودجه سال ۹۷ سقف تعيين شده درخواست بازنشستگي کرده اند.

مهراد عنوان کرد: استخوان بندي دانشگاه ها به اعضاي هيات علمي و توسعه و درجه پيشرفت کشورها به دانشگاه هاي آن وابسته است و بايد بپذيريم که اعضاي هيات علمي  موتور محرکه توسعه‌ علمي، فناوري و نوآوري به شمار مي روند.

وي گفت: پذيرش دانشجويان به ويژه در دوره هاي دکتري و انجام تحقيقات نوآورانه بدون رضايت و حمايت اعضاي هيات علمي ميسر نيست.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام تاکيد کرد: در تمام کشورهاي جهان به نسبت حقوقي که براي پرسنل بخش عمومي و خصوصي پرداخت مي شود، سهم قابل توجهي  از  آن به اعضاي هيات علمي تعلق دارد.

مهراد اظهار داشت: تجربه و مهارت اعضاي هيات علمي در قراردادي که با آنها منعقد مي شود منظور مي شود و بر اين اساس رتبه و درجه استادان تعيين خواهد شد.

ميزان حقوق اساتيد در آمريکا

وي عنوان کرد: در آمريکا متوسط پايه پرداخت ۱۱۴ هزار دلار است. در پايين ترين سطح ۵۵ هزار دلار  براي استادياران و در بالاترين سطح حقوق استادان تمام وقت قرار دارد که در حدود ۲۰۷ هزار دلار است.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: به طور مثال در دانشگاه کلمبيا متوسط پايه حقوق ۱۹۳ هزار و ۱۳۵ دلار است. در کمترين سطح ۱۲۰ هزار دلار و در بالاترين سطح ۲۶۷ هزار دلار است.

مهراد عنوان کرد: در دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا متوسط پايه حقوق ۱۴۰هزار و ۶۲۹ دلار است. در اين دانشگاه در کمترين سطح ۹۵ هزار دلار و در بالاترين سطح ۲۲۸ هزار دلار پرداخت مي شود.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام تاکيد کرد: همچنين در دانشگاه هاروارد متوسط پايه حقوق ۱۷۹ هزار و ۷۹۲ دلار، کمترين ۱۳۷هزار دلار و بيشترين رقم ۲۵۴ هزار دلار است.

وضعيت حقوق و دستمزد اساتيد در انگلستان

مهراد عنوان کرد: در انگلستان نيز مانند بسياري از کشورهاي مختلف پرداخت حقوق سالانه اعضاي هيات علمي از دانشگاهي به دانشگاه متفاوت است، به عنوان مثال متوسط پايه حقوق سالانه در اين کشور ۷۵ هزار و ۵۴۸ پوند است و در پايين ترين سطح ۶۰ هزار پوند و حداکثر آن ۱۱۴ هزار پوند است.

وي تاکيد کرد: در ۲۸ ژانويه ۲۰۱۸ ميلادي حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي کشور انگلستان اعلام شد.

اين چهره ماندگار علمي خاطرنشان کرد: به طور مثال در يونورسيتي کالج لندن متوسط حقوق سالانه ۸۵ هزار ۵۸۶ هزار پوند است و کمترين حقوق در اين دانشگاه ۶۳ هزار پوند و حداکثر آن ۱۰۹ هزار پوند است.

وي افزود: در کينگز کالج لندن نيز متوسط حقوق سالانه ۶۴ هزار و ۷۰۶ پوند، حداقل آن ۲۴ هزار پوند و حداکثر آن بسته به مرتبه عضو هيات علمي ۱۱۶ هزار پوند است.

چهره ماندگار علمي کشور گفت: در بسياري از دانشگاه هاي انگلستان حداقل حقوق سالانه براساس اخبار منتشر شده ۲۴ هزار پوند است که اگر هر پوند را برابر با ۵ هزار و پانصد تومان در نظر بگيريم بالغ بر ۱۳۰ ميليون تومان مي شود.

وضعيت مالي اساتيد در سنگاپور

مهراد اظهار داشت: پرداخت حقوق پايه به طور متوسط در سنگاپور براي اعضاي هيات علمي ۱۱۰ هزار دلار است که براي يک استاديار پرداخت مي شود.  

وي گفت: همچنين حداکثر حقوق سالانه اعضاي هيات علمي در سنگاپور ۱۳۰ هزار دلار است.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلامي تاکيد کرد: در دانشگاه ملي سنگاپور متوسط حقوق سالانه يک استاديار ۸۴ هزار دلار و حداکثر آن ۱۳۵ هزار دلار است.

وي ادامه داد: در دانشگاه هاي ديگر کشور سنگاپور نيز مانند دانشگاه صنعتي نانيانگ ارقامي برابر متوسط ۱۳۵ هزار و ۷۲۷ دلار پرداخت مي شود که حقوق پرداختي در اين دانشگاه ۸۴ هزار دلار  و حداکثر ۱۲۹ هزار دلار براي يک عضو هيات علمي با درجه استادياري است.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: بنابراين محدود کردن حقوق اعضاي هيات علمي از سوي مجلس شوراي اسلامي مبناي علمي درستي ندارد. مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي به راحتي مي تواند اطلاعات کافي مناسبي از کشورهاي همتراز ايران گردآوري کند.

وي عنوان کرد: به نظر مي رسد در نزد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دانشگاه تعريف مشخصي  ندارد به نحوي که در کشورهاي مختلف جهان دانشگاه، سرچشمه تحولات بزرگ به شمار مي رود.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام افزود: تحقيقات دانشگاهي در بسياري از کشورهاي پيشرفته و نوظهور علمي منشا توسعه و پيشرفت در عرصه هاي پژوهشي است.

مهراد گفت: در ايران دانشگاه ها در جهات مختلف تاثيرگذارند به نحوي که در رتبه بندي هاي موضوعي نام تعداد زيادي از رشته هاي دانشگاهي ايران در ميان دانشگاه هاي برجسته جهان ديده مي شود.

وي اضافه کرد: چندين سال متوالي است که حضور موثر دانشگاه هاي کشور در نظام هاي ارزيابي بين المللي سبب تعجب ساير کشورها شده و اين کشورها و سازمان ها در گزارش هاي علمي و تحليلي خود از ايران به عنوان کشور قدرتمند نوظهور علمي ياد مي کنند.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: متاسفانه در درون کشور از دانشگاه ها براي توسعه يافتگي استفاده نمي کنند و ارتباط دانشگاه با صنعت سال ها است که به يک معضل اجتماعي و علمي تبديل شده است.

وي اظهار داشت: با فضايي که وجود دارد از يک طرف و ايجاد محدوديت براي حقوق و پاداش سنوات خدمت از سوي ديگر، ضربه سنگيني بر پيکر آموزش عالي کشور وارد خواهد کرد.

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: آنچه از اتفاقات بودجه سال ۹۷ فهميده مي شود آن است که بخشي از دولت و مجلس شوراي اسلامي هنوز به عملکرد دانشگاه ها باور ندارند که سهم پژوهش از توليد ناخالص داخلي در تمام اين سال ها مويد اين مدعا است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html